Rit 5 – Vloeken als een ketter

Voor ik van m’n werk vertrok naar huis, wist ik al dat Thomas De Gendt mee was in de ontsnapping. Ze hadden nog ruim acht minuten voorsprong toen ik er al van overtuigd was dat hij en z’n metgezellen het niet zouden halen. Het zou een sprint worden met André Greipel als winnaar, daar was ik zeker van. Op weg naar huis zat ik in de auto te luisteren naar Radio 1 om tot m’n thuiskomst op de hoogte te blijven van de koers.

Er leek geen einde te komen aan het Radio 1 nieuws van vijf uur. Ze bleven maar leuteren over het aftreden van de koning. “Who cares?! Ik wil weten hoe het zit met de koers *@%§*%!” Niet dat ze zich op de radio ook maar iets aantrokken van m’n gesakker, maar ik moest iets doen om die irritatie kwijt te raken.

Toen ik thuis kwam ging ik meteen post vatten voor de tv om de voorbereiding van de sprint te zien. Een eerste val net achter de favorieten bracht gelukkig geen slachtoffers van Lotto Belisol mee. Begrijp me niet verkeerd, ik hoop altijd dat de schade meevalt voor om het even wie erbij ligt. Favoriet of concurrent, dat maakt niet uit. Maar zodra ik zeker weet dat er niemand van m’n maatjes bij ligt overheerst vooral de opluchting.

Terwijl ik zag dat Greipel het niet haalde, gingen er weer een aantal renners tegen de grond.
José De Cauwer: ” En een valpartij.”
Michel Wuyts: “En daar liggen ze dan toch weer tegen de grond. ’t Is wel in die laatste kilometer dus het telt niet mee, maar daar ligt ook een renner van Lotto Belisol en die heeft zich ferm bezeerd.”
Op dat moment zat ik van m’n oren te maken tegen een renner van Vancansoleil die net was recht gekrabbeld en op z’n dooie gemakje z’n weg verder zette en een renner van BMC die weer op z’n fiets stapte: “Ga weg! Uit m’n zicht, dat ik zie wie het is!” Toen ze dat eindelijk deden zag ik nog voor Michel Wuyts het zei dat het om Jurgen Van den Broeck ging. “’t Is toch nie waar hé!” Wuyts leek wel m’n echo. Weer een reeks knetterende vloeken die niet voor herhaling vatbaar zijn en op hetzelfde moment, hoe tegenstrijdig het ook mag klinken, in gedachten de hemel aanroepen met schietgebedjes zodat de schade zou meevallen. Ze zullen hierboven wel gedacht hebben “Wat wil je nu eigenlijk? Ons vervloeken of onze hulp?”. Hulp tiens! Voor zo min mogelijk last van de val voor Jurgen Van den Broeck en voor de rest van de Tour alleen nog goed nieuws van Lotto Belisol. Ik heb meteen ook een paar kaarsjes aangestoken om m’n schietgebed kracht bij te zetten. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Jurgen stond gelukkig weer op en reed alsnog naar de finish. Renaat Schotte was er als de kippen bij om een eerste reactie te vragen, maar daar had Jurgen duidelijk geen zin in. Tuurlijk niet! Laat hem toch minstens even van de schrik bekomen en bekijken wat de schade is. Ik snap wel dat reporters hun job moeten doen, maar een beetje inlevingsvermogen is niet te veel gevraagd, toch? Er kwam naderhand trouwens een verontschuldiging van VdB aan het adres van “Wielerman” Schotte via Twitter. Hij kent z’n wereld en dat siert hem.

Ploegleider Marc Sergeant was heel voorzichtig met z’n uitspraken. Hij wilde in een eerste reactie niet gezegd hebben dat er niets aan de hand is. Eerst alles grondig nakijken en dan uitspraken doen. ‘Die knie ziet er toch zeer gehavend uit. Het lijken allemaal oppervlakkige schaafwonden, maar dat wil niet zeggen dat er binnenin niets geraakt is. Het was dan ook een hevige klap.’ Ploegdokter Jan Mathieu klonk iets optimistischer. ‘Hij staat wel vol schaafwonden, vooral op zijn beide knieën. Hij heeft ook een bloeduitstorting en we hopen dat die niet te hard zwelt. Voorlopig moet hij niet naar het ziekenhuis en kunnen we hem met de kine behandelen. Gelukkig is het donderdag een vlakke rit, we hopen dat alles in orde komt.’

Ik hoop het ook. Het zal morgen en overmorgen pijn doen, maar Tony Martin heeft het ook gehaald, denk ik dan. Als hij het kan, kan Jurgen Van den Broeck het ook.

Ik hoop met hart en ziel dat de pechduivel die Jurgen Van den Broeck al het hele seizoen zit te jennen er nu eindelijk genoeg van heeft en andere oorden opzoekt. In de berm gereden door een motard in de Tour de San Luis, valpartij in de Ronde van het Baskenland met opgave tot gevolg, ziek in de Dauphiné en dus geen goed klassement meer mogelijk. Zal ’t gaan ja?! Jürgen Roelandts mag trouwens ook het geluk weer aan zijn kant krijgen. En alle andere renners van Lotto Belisol ook. Als ik dan toch bezig ben. Hopelijk verloopt de rest van de Tour helemaal naar wens en zien we heel binnenkort André Greipel als eerste over de finish rijden, met Jurgen Van den Broeck, Adam Hansen, Jürgen Roelandts, Bart De Clercq, Marcel Sieberg, Greg Henderson, Lars Bak en Frederik Willems in zijn kielzog, op veilige afstand en zonder tijdverlies. Tot zover m’n bestelling aan het universum voor de rest van de honderdste Tour de France. Alvast bedankt!

Ik zou van de doorstane emoties bijna vergeten te melden dat Thomas De Gendt de prijs van de strijdlust kreeg en dat Mark Cavendish de rit won. 😳 Was dat The Revenge of Omega Pharma QuickStep voor gisteren? OK, morgen of vrijdag The Revenge of Lotto Belisol! Morgen EN vrijdag mag ook! Ik ben niet zo moeilijk. 😛

Geniet van de Tour en supporter voor de goeie!
Nina

Plaats een reactie