Natourcriterium in Aalst, Sint-Niklaas en Ninove

Ik heb vorige week drie natourcriteriums gezien. Over Aalst heb ik het in een vorige post al gehad. Ik was niet te spreken over de afwezigheid van een aantal aangekondigde renners. In het verslag van Sint-Niklaas op de regionale zender TV Oost zei organisator van Sint-Niklaas Jurgen Mettepenningen dat ze in Aalst elk jaar renners aankondigen die uiteindelijk niet komen. Ik zou het niet weten. Toen ik kind was ging ik altijd met mijn ouders naar Aalst, maar het was jaren geleden dat ik er nog was voor het criterium. Ik heb het in ieder geval in m’n geheugen opgeslagen en zal volgend jaar vermoedelijk niet meer gaan. Renners aankondigen die niet komen en “dankzij” sponsor Napoleon Games Lotto Belisol weren is reden genoeg om er weg te blijven.

Richie Porte en Chris Froome

Richie Porte en Chris Froome – Aalst

Iljo Keisse, Chris Froome, Mateo Trentin en Laurent Didier

Iljo Keisse, Chris Froome, Mateo Trentin en Laurent Didier – Aalst

In Sint-Niklaas hadden ze als top of the bill Chris Froome, Marcel Kittel en Joaquin Rodriguez aan de start en bovendien Frederik Willems, Gert Steegmans, Iljo Keisse, David Boucher en veldrijders Rob Peeters, Klaas Vantornout en Jim Aernouts. Jammer dat het weer tegenviel. Het is sowieso nooit leuk als het regent, noch voor de renners noch voor het publiek en helemaal niet als je foto’s wil nemen. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Chris Froome, Joaquin Rodriguez en Marcel Kittel

Chris Froome, Joaquin Rodriguez en Marcel Kittel – Sint-Niklaas

Frederik Willems en Chris Froome

Chris Froome en Frederik Willems – Sint-Niklaas

Het deelnemersveld in Ninove was het beste van de drie. Of Ninove heeft meer geld om bekende namen aan de start te krijgen, of ze hebben een package deal kunnen regelen voor meerdere renners per ploeg. Lotto Belisol, Omega Pharma QuickStep en Movistar hadden vier renners aan de start, Radioshack Leopard en Topsport Vlaanderen Baloise drie. Ik heb me wel suf lopen zoeken naar de “merchandisingstands met foto’s, wielerkledij, drinkbussen e.d. voor souvenirjagers” waarvan sprake was in de pdf die op de site van Flanders Cycling Events te downloaden was. Ik heb het hele parcours afgelopen, maar merchandise was nergens te bespeuren. Toch een minpuntje voor Ninove dus. Wel positief was de tijdrit die voor het criterium op het programma stond. Geweldig om foto’s te knippen zoals je hieronder kan zien.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Geniet van de koers en supporter voor de goeie!
Nina

Plaats een reactie