YES! Tosh Van der Sande naar Jumbo-Visma

Ik schreef het eerder op dit blog: ik heb al jaren een meer dan gemiddelde boon voor Tosh Van der Sande. Sinds half juli, toen de eerste berichten verschenen over een eventuele overstap van Tosh naar Jumbo-Visma of Cofidis, zit ik hartstochtelijk te duimen dat hij een killer bee van Jumbo-Visma wordt.


Tijd voor een nieuwe uitdaging

Dat Tosh een fantastische ploegmaat van mijn favoriete renner Wout van Aert zou zijn staat buiten kijf. Bovendien botert het voor mijn gevoel sinds begin 2019 niet meer zo goed tussen Tosh en Lotto Soudal. Ik zag met bloedend hart hoe het team hem vorige jaar tot oktober liet wachten op een contractverlenging. Dat kon maar één ding betekenen: tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik was dan ook buitengewoon opgetogen toen het bevestigende nieuws van zijn overstap naar Jumbo-Visma me bereikte.

Respect en dankbaarheid
Tosh Van der Sande is een sympathieke, goedlachse kerel die zich altijd de ziel uit het lijf rijdt om zijn kopman in de best mogelijke positie naar de finale of de sprint te loodsen. Voor zo iemand kan ik alleen maar tonnen respect hebben.

Een van mijn eerste levendige herinneringen aan Tosh is zijn eerste deelname aan de Ronde van Vlaanderen in 2013. Daarin maakte hij deel uit van de vroege vlucht. Op die manier zette hij zijn ploegmaats, waaronder mijn toenmalige nummer één Jürgen Roelandts, in de eerste helft van de wedstrijd in een zetel. Jürgen werd dat jaar derde in Vlaanderen’s Mooiste achter Fabian Cancellara en Peter Sagan. Ik ben Tosh tot op de dag van vandaag dankbaar voor het aandeel dat hij daarin had.

Op het Belgische kampioenschap van 2015 in Tervuren was Tosh de laatste ploegmaat die Jürgen tot diep in de finale bijstond met zijn hard labeur. Wie zich herhaaldelijk uit de naad werkt voor m’n favoriete kasseivreter verovert voor eeuwig en drie dagen een speciaal plekje in m’n hart.



Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is tosh-van-der-sande-2019-2.jpg

Overgave

Het woord dat altijd terugkomt als ik aan Tosh Van der Sande denk is overgave. Als hij in dienst van een kopman rijdt, doet hij dat tot het vat af is. Mijn bewondering en respect kent geen grenzen als hij zich helemaal choco rijdt voor een ploegmaat, maar ik vraag me met de regelmaat van de klok af waar hij zou eindigen als hij voor eigen winst mocht rijden.

Ik hoop van harte dat hij bij Jumbo Visma ten gepaste tijde die kans krijgt in wedstrijden waar hij zich niet moet wegcijferen voor een kopman. In dienst van een kopman rijden hoeft trouwens niet te betekenen dat hij zelf geen mooie uitslagen bij mekaar kan fietsen. Zo werd Nathan Van Hooydonck knap zevende in de Gent-Wevelgem van dit jaar, die gewonnen werd door zijn kopman Van Aert. Dat soort fratsen zie ik Tosh ook uithalen als hij in de goede flow zit.

Goed op dreef

Mijn voormalige numéro uno Jürgen Roelandts maakt sinds dit jaar geen deel meer uit van het profpeloton, dus is Wout van Aert van nummer twee naar nummer één gepromoveerd. Met een WK in eigen land en een parcours dat op zijn lijf is geschreven, is het logisch dat bondscoach Sven Vanthourenhout met Wout als enige kopman wil starten. Ik twijfel er niet aan dat ook Sven ziet hoe goed Tosh Van der Sande momenteel is.

Zo werd hij onlangs in de Ronde van Denemarken achtste, negende en tweede in de koninginnenrit achter een ontketende Remco Evenepoel. Bovendien werd hij er vijfde in het eindklassement. Ook in de Ronde van Noorwegen was hij goed op dreef en werd hij tweede, zevende en vijfde. In de Brussels Cycling Classic werd hij dan weer derde. In het voorjaar was hij ook al knap vijfde in Dwars door Vlaanderen en tiende in de Amstel Gold Race.

Ik hoop dan ook uit de grond van mijn wielerminnend hart dat Sven Vanthourenhout Tosh selecteert voor deelname aan het WK. Het zou fantastisch zijn om hem als voorproefje op volgend jaar al een keer aan het werk te zien in dienst van Wout van Aert. Met zijn nakende overstap naar het team van Wout moet er in ieder geval geen greintje twijfel over bestaan of hij wel helemaal ten dienste van de kopman zou rijden op het WK.

Good luck, kick ass and enjoy!

Beste Tosh,
Van harte gefeliciteerd met je nakende overstap naar Jumbo-Visma! Het moet uitermate spannend zijn om na tien jaar bij Lotto naar een ander team te trekken en te ontdekken hoe ze het daar aanpakken. Ik wens je veel plezier, succes en voldoening bij je nieuwe team. Ik kan amper wachten om je te bewonderen in je killer bee outfit en ik hoop je binnenkort ook te zien schitteren in het blauwe truitje met de Belgische driekleur. Dat staat je vast ook waanzinnig goed.

Good luck, kick ass and enjoy het grote Jumbo-Visma avontuur dat je te wachten staat!

Nina

Plaats een reactie