BK 2015 – Voorpret

Zoals ik in mijn schrijfsel over de Baloise Belgium Tour al aangaf, kijk ik al een hele poos reikhalzend uit naar de Belgisch kampioenschappen. Wie hier vaker komt lezen en/of me volgt op Twitter ziet al mijlenver aankomen wie ik het liefst de Belgische driekleur zie winnen. 😉

Mol-Postel – Tijdrit
Gezien de resultaten in de laatste twee tijdritten van mijn favoriete klassementsrenner Jurgen Van den Broeck (4de in Romandië en 7de in de Giro) hoop ik hem op het podium te zien na afloop van het BK tijdrijden in Mol-Postel. Bij voorkeur op het hoogste schavotje uiteraard! Als antwoord met de pedalen om de criticasters de mond te snoeren zou dat kunnen tellen. Bovendien ligt het parcours in zijn achtertuin, dus ik neem aan dat hij het kan dromen.

Jurgen Van den Broeck - individuele tijdrit Ronde van Romandië 2015

Jurgen Van den Broeck - individuele tijdrit Giro 2015

Naast Jurgen rijden ook Sean De Bie, Thomas De Gendt, Boris Vallée en Tim Wellens de tijdrit voor mijn favoriete team Lotto Soudal. Mocht het voor Van den Broeck om wat voor reden dan ook niet lukken, dan gaat mijn voorkeur uit naar Sean De Bie. Niet dat ik ongelukkig zou zijn als De Gendt, Vallée of Wellens er met de driekleur vandoor gingen – ver van zelfs – maar ik gun het De Bie iets meer. Mijn grootste favoriet voor de tijdrit blijft echter Jurgen Van den Broeck. Of had ik dat al gezegd? 😛

Tervuren – Wegrit
In alle voorbeschouwingen worden de snelle mannen naar voor geschoven als kandidaat-winnaars. Helaas hoort Jurgen Van den Broeck daar niet bij.

In de Ronde van Zwitserland deed hij nog kopwerk in dienst van Jürgen Roelandts. Wat heb ik daar van genoten! Mijn favoriete klassementsrenner die aan de kop van het peloton sleurt in dienst van mijn favoriet in de eendagskoersen! Veel mooier wordt de koers voor mij niet. Tenzij het uitdraait op winst uiteraard. Dat is mijn droomscenario voor zondag: Roelandts Belgisch kampioen dankzij het voorbereidende werk van Van den Broeck en uittredend kampioen Jens Debusschere. Assistentie van Debusschere zou niet misstaan als bedankje voor het aantrekken van de sprint in het BK van vorig jaar, toch?

Debusschere die zichzelf opvolgt zou ik ook geweldig vinden. Hij was het voorbije jaar een waardig Belgisch kampioen. Mocht hij er om wat voor reden dan ook niet in slagen om zijn titel te verlengen, zou hij het heel erg vinden om zijn Belgische kampioenentrui door te geven aan Jürgen Roelandts? Ik denk het niet hé.

Jurgen Roelandts en Jens Debusschere

Jens was bij de verkenning in april van oordeel dat het parcours van de wegrit in Tervuren, dat hij omschreef als een mini Brabantse Pijl, gesneden koek is voor Jürgen Roelandts en Tom Boonen. Dat klonk me als muziek in de oren! Wat Roelandts betreft dan toch. Begrijp me niet verkeerd, Boonen nog een keer kampioen zou ook mooi zijn, maar mijn voorkeur voor Roelandts is ‘honderdduust’ keer groter.

Jürgen Roelandts tijdens de verkenning van het BK parcours in Tervuren

Als ze elkaar zondag maar niet voor de wielen rijden bij Lotto Soudal, want Kris Boeckmans is goed op dreef en ik neem aan dat ook Kenny Dehaes, Tiesj Benoot, Tim Wellens, Sean De Bie en Tosh Van der Sande al dan niet heimelijk dromen van de tricolore trui.

Mochten zowel Roelandts als Debusschere uitgeteld zijn in de finale, dan gaat mijn voorkeur uit naar Tosh Van der Sande, Sean De Bie, Louis Vervaeke of Stig Broeckx, want voor die vier heb ik ook een behoorlijke boon. Mijn grootste favoriet blijft echter Jürgen Roelandts. Of had ik dat al gezegd? 😛

Hij deed voor het Nieuwsblad een verkenning van het parcours, die hem alvast een flink voordeel oplevert voor zondag.

Het Nieuwsblad - 24 juni 2015

Trotse Fan
Ben ik teleurgesteld in mijn helden Jurgen en Jürgen als ze straks niet winnen, niet op het podium staan of in het slechtste geval niet finishen? Bijlange niet! Omdat ik weet dat ze er alles aan gedaan hebben om op hun best te zijn, maar de omstandigheden beslist hebben dat het hun dagje niet was. Als hun eigen winstkansen vervlogen zijn, zullen ze ongetwijfeld het onderste uit de kan halen om een ploegmaat aan de winst te helpen.

Bij de volgende wedstrijd waaraan Jurgen en Jürgen deelnemen, zal ik weer net zo hard in hun kansen geloven als altijd, of het nu een kermiskoers of een WorldTour wedstrijd is. De zeldzame keren dat ze als eerste over de finish komen, zal ik de meest trotse fan ter wereld zijn. Maar dat ben ik zonder winst ook. In alle omstandigheden. Je bent fan of je bent het niet hé.

Kick ass, Jurgen en Jürgen! Grabbel allebei een Belgische trui mee in jullie achtertuin! Het is jullie van harte gegund!

Geniet van de koers en supporter voor de goeie!
Nina

Plaats een reactie